Skip to main content
Erschienen in: Die Radiologie 2/2023

18.07.2023 | Original articles

Digital hands-on learning in radiology—design and evaluation of a PACS-based concept for medical students

verfasst von: Maximilian Thormann, Hannes Neumann, Daniel Behme, Univ.-Professor Dr. Alexey Surov

Erschienen in: Die Radiologie | Sonderheft 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The reorganization of the medical curriculum has increased the demands on medical didactics. For interdisciplinary fields such as radiology this offers the opportunity to be more visible in clinical medical teaching and to emphasize its integrative role in patient care. We present a novel integrative learning concept based on the notion of PACS (picture archiving and communication system) learning. In the initial phase it was available to students in their final-year internships.

Methods

We designed 100 case vignettes on a designated workstation. Vignettes were prepared in a patient-based format in Aycan PACS (Aycan Medical Systems, NY, USA). The first image of each case included the case description and background information. Students worked through the vignettes independently. Each imaging examination was followed by small quizzes or open questions. Short texts provided additional information on the case, leading to the next examination. The typical case included several imaging modalities (CT, MRI, X‑ray, etc.) in diagnosis and follow-up. After processing the cases, the students completed an evaluation form on a five-point Likert scale.

Results

Students approved the learning concept in terms of knowledge level, didactic structure, and motivation for self-study. A large proportion of respondents indicated that the new concept had sparked their interest in radiology Almost all students stated that they had benefited from the concept and favored its continuation.

Conclusion

Our PACS workstation enjoyed high acceptance among students. This underlines the importance of integrative, competence-based teaching models in the medical curriculum. Radiology as a cross-disciplinary discipline is in particular suitable for encouraging students to combine theoretical and practical knowledge and can become a central component in student education through innovative concepts.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Jones R, Higgs R, De Angelis C et al (2001) Changing face of medical curricula. Lancet 357:699–703CrossRefPubMed Jones R, Higgs R, De Angelis C et al (2001) Changing face of medical curricula. Lancet 357:699–703CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Medizinischer Fakultätentag. Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Medizin (NKLM) Version 2.0. 2023; Im Internet: nklm.de; Stand: 4 June 2023 Medizinischer Fakultätentag. Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Medizin (NKLM) Version 2.0. 2023; Im Internet: nklm.de; Stand: 4 June 2023
Metadaten
Titel
Digital hands-on learning in radiology—design and evaluation of a PACS-based concept for medical students
verfasst von
Maximilian Thormann
Hannes Neumann
Daniel Behme
Univ.-Professor Dr. Alexey Surov
Publikationsdatum
18.07.2023
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Radiologie / Ausgabe Sonderheft 2/2023
Print ISSN: 2731-7048
Elektronische ISSN: 2731-7056
DOI
https://doi.org/10.1007/s00117-023-01185-w

Weitere Artikel der Sonderheft 2/2023

Die Radiologie 2/2023 Zur Ausgabe

Mammakarzinom: Brustdichte beeinflusst rezidivfreies Überleben

26.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.